Múltidéző kirándulás Erdélyben HAT-KP-1-2022/1-001030

Pályázati támogatásnak köszönhetően iskolánk hetedik osztályosai részt vehettek egy „Múltidéző kiránduláson Erdélyben”. A pályázatot a Bethlen Gábor Alap Bizottsága 4 464 356 Ft vissza nem térítendő támogatásban részesítette, melynek pályázati azonosítója: HAT-KP-1-2022/1-001030.

A pályázat lehetővé tette, hogy diákjaink megismerjék Erdély nevezetességeit, kultúráját, a magyar nemzetiségű lakosok múltját, jelenét és szokásait. A pályázatunkat 2023. május 22. és május 26. között valósítottuk meg, 42 tanulóval és 4 felnőtt kísérővel.

A kirándulásunk első napján, Nagyváradon megcsodáltuk a Kanonok-sort, a Szent László székesegyházat és megkoszorúztuk az Ady emlékmúzeumnál található emlékművet. Átkeltünk, és egy kicsit meg is pihentünk Erdély történelmi határán a Királyhágón ahol csodás panoráma tárult elénk. Következő állomásunk Bánffyhunyad volt, ahol a XIII. században épített fakazettás református templomot tekintettük meg, majd az előkészítő óránkon készült koszorúnkat helyeztünk el. Kalotaszentkirályon két tanulónk magára ölthette a helyi népviseletet, majd a házigazdánk bemutatta a négy fatornyos református templomot és a kalotaszegi portákat is. A nap végén megérkeztünk Torockóra, ahol már vacsorával vártak a szállásunkon.

A második napunkat Torockón kezdtük a Duna Házánál, ahol egy kisfilm segítségével ismerhettük meg a település múltját és jelenét, majd felkerestük az Europa Nostra díjjal kitüntetett házakat is. A helyi Néprajzi Múzeumban a vasművesség tárgyaival, festett bútoraival és a torockói népviseletet tekinthették meg diákjaink. Dél tájban Kolozsvárra látogatunk. Városnézésünket a Házsongárdi temetőben kezdtük, ahol Apáczai Csere János sírjánál tisztelegtünk, koszorúztunk. Egy rövid belvárosi séta után rendhagyó történelem órát tartunk a főtéren, ahol felelevenítjük a tanultakat Mátyás király lovas-szobránál, ezután elmentünk Mátyás király és Bocskai István szülőházához is.

A harmadik napon Tordára utazunk, ahol a világ egyik legismertebb sóbányájába látogatunk el. A látogatás után túravezetőnk egy kémia órával felérő bemutatót tartott a régi kamrák helyén kialakult ásványi sókban gazdag sóstavaknál. Végül a páratlan szépségű Tordai hasadékban tettünk egy rövid túrát és kellőképpen elfáradva vacsorára értünk vissza Torockóra.

Másnap délelőtt találkozunk a torockói Sebes Pál Általános Iskola tanulóival és a Kis Szent Teréz Gyermekotthon lakóival és átadtuk a nekik készített ajándékainkat, majd közösen elütettük barátság fánkat. A faültetés után felküzdöttük magunkat a közeli Torockószentgyörgyi várhoz és az út során megismerhettük a környék növény és állatvilágával is. A délutánt a szállásunkon töltöttük el és a szabadprogram alatt, kemencében sült langalló készítés folyamataival ismerkedhettek meg a gyerekek, amit vacsorára jóízűen el is fogyasztottak.

Utolsó napon elbúcsúztuk Torockótól, majd a történelmi múltú Gyulafehérváron megcsodálták a Szent István király alapította székesegyházat, ahol templomában nyugszik a magyar történelemben nagy szerepet játszó Hunyadi János is. A hazaút során Déva várának történelmével ismerkedtek meg a tanulók, melynek panorámáját is megcsodálhattuk, majd Aradon leróttuk tiszteletüket az aradi vértanúk emlékművénél, és elhelyeztük koszorúnkat.

Köszönettel tartozunk a szállást biztosító Győrfi Árpádnak és alkalmazottjainak a finom ételekért. Idegenvezetőnknek Poszet Szilárdnak, akinek szakmai tudása és lebilincselő előadásmódja elvarázsolta diákjainkat. Köszönjük a Country Tours Kft. utazási irodának, hogy segítettek megvalósítani elképzeléseinket és ez által maradandó élményt szereztek tanulóinknak és kisérőiknek.

A pályázatról készült fényképes beszámoló itt tekinthető meg: https://youtu.be/jLJnpz84MrY